چگونه امنیت وب سایت‌ها را با موبایل بررسی کنیم؟

یکشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۲

چگونه امنیت وب سایت‌ها را با موبایل بررسی کنیم؟

امروزه با گسترش وسیع استفاده از گوشی‌های هوشمند، بسیاری از امور مانند خرید محصولات مختلف یا انجام کارهای بانکی و... توسط موبایل صورت می‌گیرد اما قبل از مراجعه به چنین سرویس‌هایی، بهتر است اقدام به بررسی ایمنی و امنیت سایت آن‌ها کنید. اما این فرایند چگونه در موبایل امکان امکان‌پذیر است؟

کاربران، دیگر از رایانه‌های شخصی برای خرید آنلاین یا پرداخت بانکی استفاده نمی‌کنند و بهره‌گیری از گوشی‌های هوشمند را ترجیح می‌دهند؛ زیرا دسترسی به آن‌ها آسان‌تر است و می‌توانند سرعت بیشتری در انجام کارهای ساده داشته باشند. کلاهبرداران سایبری نیز از همین مسئله سوء‌استفاده می‌کنند و بسیاری از وب‌سایت‌های جعلی را مختص به مرورگرهای موبایل در نظر می‌گیرند.

 

سایت‌های نامطمئن چه خطراتی دارند؟

سایت‌های نامطمئن
سایت‌های نامطمئن

 

بسیاری از افراد توجه کمتری به مقوله بررسی امنیت سایت در هنگام استفاده از موبایل یا تبلت دارند زیرا تصور می‌کنند که آلوده شدن به بدافزارها در چنین دستگاه‌هایی کمتر رخ می‌دهد. متاسفانه همین اشتباه موجب خوشحالی کلاه‌برداران اینترنتی می‌شود؛ زیرا می‌توانند به‌آسانی در سایت‌های جعلی برای قربانیان دام پهن کنند. در ادامه به برخی از عواقب احتمالی استفاده از سرویس‌های غیر ایمن اشاره خواهیم کرد.

 

مواظب باشید قربانی کلاهبرداری‌های اینترنتی ‌نشوید

 کلاهبرداری‌های اینترنتی
کلاهبرداری‌های اینترنتی

 

اگر اقدام به خرید یک محصول در وب‌سایتی جعلی کنید، به‌احتمال‌زیاد پس از پرداخت پول، هیچ‌گونه کالایی دریافت نخواهید کرد. امروزه ساخت فروشگاه‌های آنلاین تقلبی آسان‌تر از همیشه است و فرقی ندارد از چه دستگاهی برای ورود به آن‌ها استفاده می‌کنید؛ در هر حالتی امکان فریب شما وجود خواهد داشت. البته سازندگان این سایت‌ها توجه ویژه‌ای به کاربران گوشی‌های هوشمند دارند!

 

احتمال سرقت رمزهای عبور

احتمال سرقت رمزهای عبور
احتمال سرقت رمزهای عبور

 

وب‌سایت‌های فیشینگ (رمزگیری یا تله‌گذاری)، با ظاهری کاملاً قابل‌اطمینان، برای سرقت رمزهای عبور کاربران ناآگاه و کم‌دقت طراحی شده‌اند. فرقی ندارد که رمز عبور حساب کاربری اینستاگرام را در چنین سایت‌هایی وارد کنید یا اطلاعات مرتبط با کارت‌ها و حساب‌های بانکی را تایپ نمایید؛ کلاه‌برداران اقدام به سرقت و سوءاستفاده از تمامی آن‌ها می‌کنند. احتمال موفقیت در سرقت اطلاعات با چنین صفحاتی درگوشی‌های هوشمند بسیار زیاد است، زیرا صفحه‌نمایش کوچک‌تر آن‌ها موجب می‌شود تا نواقص کمتر به نظر برسد.

 

سرقت و جعل هویت کاربر

برخی از سایت‌های جعلی برای دزدیدن اطلاعات شخصی کاربران توسعه‌یافته‌اند و این موضوع می‌تواند بسیار خطرناک‌تر از افشای رمزهای عبور باشد. جزئیات کوچک پیرامون زندگی افراد معمولاً نمی‌تواند چندان ارزشمند باشد اما کنار هم قرار گرفتن تکه‌های پراکنده درنهایت ممکن است به سرقت و جعل هویت فرد منتهی شود.

 

آلوده شدن به بدافزارها

بدافزارهای گوشی و کامپیوتر
بدافزارهای گوشی و کامپیوتر

 

به‌طور‌معمول بدافزارها معضل جدی‌تری برای رایانه‌های شخصی هستند اما گوشی‌های هوشمند نیز ممکن است به آن‌ها آلوده شوند. هنگام بازدید از سایت‌های غیر ایمن در موبایل، احتمال آلودگی به بدافزارها وجود دارد که درنهایت به اختلال در عملکرد دستگاه یا سرقت اطلاعات ختم می‌شود. همچنین به‌دلیل استفاده کمتر از نرم افزارهای‌ضدویروس در موبایل، شناسایی و حذف بدافزارها دیرتر صورت می‌گیرد.

 

بررسی امنیت سایت و صفحات اینترنتی در موبایل

 کلاهبرداران به‌طورمعمول زمان چندان زیادی را برای طراحی سایت‌ها و صفحات جعلی صرف نمی‌کنند. درنتیجه با دقت به جزئیات می‌توان آن‌ها را شناسایی کرد. اگر از قبل بدانید که به چه اِلِمان‌هایی باید دقت کنید، بررسی امنیت سایت بسیار آسان‌تر خواهد بود. برخی از نکات مهم و قابل‌توجه در ادامه ذکرشده است.

 

به دنبال نواقص باشید

برنامه‌نویسی سایت‌ جعلی کاملاً  حرفه‌ای انجام می‌شود و به‌راحتی نمی‌توان هدف شوم آن‌ها را به راحتی حدس زد اما بیشتر صفحات مشکوک این‌گونه نیستند و نواقص متعددی در آن‌ها یافت می‌شود. برای مثال اشتباهات نگارشی یا تصاویر غیراختصاصی کپی شده از اینترنت به‌عنوان نقص‌های رایج محسوب می‌شوند. البته دقت به آن در نگاه اول با گوشی‌های هوشمند کمی دشوار است؛ درنتیجه توصیه می‌شود قبل از وارد کردن هرگونه اطلاعاتی، با اسکرول به پایین و بازدید از سایر صفحات، اعتبار سایت را کمی بیشتر بسنجید.

 

بررسی گواهی  HTTPS

پروتکل اینترنتی HTTPS برای رمزگذاری اطلاعات در هنگام انتقال میان دستگاه‌های مختلف استفاده می‌شود. اگر وب‌سایتی از پروتکل گفته شده استفاده نمی‌کند، احتمال افشا و سرقت هرگونه اطلاعات ردوبدل شده وجود خواهد داشت. البته وجود HTTPS شرط کافی برای اعتماد به یک سایت نخواهد بود اما عدم استفاده از آن نشان‌دهنده صفحه‌ای ناایمن است. آیکن قفل بسته شده در کنار آدرس بار در بیشتر مرورگرها برای نشان دادن بهره‌گیری از پروتکل مدنظر، استفاده می‌شود.

بررسی گواهی  HTTPS
بررسی گواهی HTTPS

 

مراقب صفحات پاپ‌آپ باشید

صفحات پاپ‌آپ یکی از علاقه‌مندی‌های مجرمان اینترنتی است که می‌توانند از آن‌ها برای مقاصد مختلف استفاده کنند. چنین صفحاتی تنها محدود به نمایش تبلیغات آزاردهنده نمی‌شوند و ممکن است کاربر را به آدرسی اشتباهی و جعلی هدایت کنند. البته برخی از پاپ‌آپ‌ها نیز بدون مشکل هستند اما معمولاً نباید به سایت‌های نمایش داده شده در آن‌ها اعتماد کرد.

 

به‌دنبال درخواست‌های دسترسی باشید

اگر وب‌سایتی قصد دسترسی به امکانات موبایل به جز مرورگر را داشته باشید در ابتدا نیاز به‌ صدور مجوز از سوی کاربر می‌باشد. سایت‌های معتبر در هربار استفاده، درخواست مجوزی تازه می‌کنند درنتیجه صدور یک‌بار دسترسی نمی‌تواند به صورت دائمی باقی بماند. صفحات مشکوک تقاضای دسترسی‌های غیر‌منطقی مثل خواندن اطلاعات موجود روی حافظه داخلی دستگاه یا استفاده از دوربین و میکروفن را خواهند داشت درحالی‌که معمولاً خدمات آن‌ها ارتباطی با قابلیت‌های گفته شده ندارد.

 

آدرس سایت را با دقت چک کنید

یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای بررسی امنیت سایت در موبایل، توجه به آدرس آن‌ است. صفحات فیشینگ به‌طورمعمول سعی دارند از آدرسی مشابه با سرویس‌های معتبر استفاده کنند و تنها یک یا چند حرف از نام آن‌ها را تغییر می‌دهند. همچنین استفاده از دامنه‌های غیرمعمول در سایت‌های جعلی بسیار شایع است زیرا سازندگان آن‌ها می‌دانند که درنهایت آدرس صفحه مسدود می‌شود، پس ترجیح می‌دهند تا از دامنه‌های ناشناس ارزان‌قیمت استفاده کنند.

 

مراجعه به موتورهای جستجو

تقریباً تمامی سایت‌های معتبر (غیر از صفحات محرمانه) در موتورهای جستجو ثبت می‌شوند. درنتیجه با جست‌وجوی نام یک سایت معتبر در گوگل یا سایر موتورها می‌توان به آدرس و جزئیات آن‌ها دست پیدا کرد. اگر چنین فرایندی نتیجه‌ای در پی نداشت، احتمال زیادی وجود دارد که با یک صفحه جعلی مواجه شده باشید.

 

بررسی نسخه اختصاصی موبایل

امروزه تمامی سایت‌های حرفه‌ای برای موبایل بهینه‌سازی شده‌اند و نسخه‌ای اختصاصی را برای کاربران گوشی‌های هوشمند ارائه می‌دهند؛ مگر اینکه امکانات آن‌ها کاملاً برای رایانه‌های شخصی در نظر گرفته شده باشد. هم‌چنین گوگل به‌طورمعمول ترافیک چندانی را به سایت‌هایی بدون نسخه اختصاصی موبایل ارجاع نمی‌دهد. درنتیجه اگر سایتی برای استفاده در صفحه‌نمایش‌های کوچک مثل موبایل بهینه‌سازی نشده باشد، می‌تواند عدم دقت توسعه‌دهنده و صرف زمان کوتاه برای ساخت آن را نشان دهد.

 

بررسی امنیت سایت با  VirusTotal

بررسی امنیت سایت با  VirusTotal
بررسی امنیت سایت با VirusTotal

 

سرویس VirusTotal ابزاری محبوب برای بررسی امنیت سایت یا صفحه اینترنتی است که تنها به یک آدرس نیاز خواهد داشت. سوابق وب سایت‌ها در سرویس گفته شده قابل‌دسترسی است. همچنین کاربران می‌توانند با استفاده از چندین نرم‌افزار ضد‌ویروس، اقدام به اسکن صفحات نمایند. البته توجه داشته باشید که تمرکز اصلی VirusTotal روی شناسایی بدافزارها قرار دارد؛ درنتیجه نمی‌تواند با دقت بالایی وب‌سایت‌های کلاه‌برداری و فیشینگ را تفکیک کند.

 

در پایان باید گفت گوشی‌های هوشمند به‌اندازه رایانه‌های شخصی یا حتی بیشتر از آن‌ها، در معرض سایت‌های جعلی و غیر ایمن قرار دارند. توصیه می‌شود پیش از واردکردن اطلاعات شخصی یا خرید از یک صفحه، اقدام به بررسی امنیت سایت به کمک روش‌های گفته کنید.



تگ‌ها: بررسی امنیت سایت با گوشی کلاهبرداری‌های اینترنتی بررسی امنیت سایت
آخرین مطالب
طراحی احتمالی آیفون 16
طراحی احتمالی آیفون 16

منبعی آگاه در شبکه اجتماعی ایکس، عکسی جدید از آیفون را منتشر کرده است.

طراحی سایت فروشگاه آنلاین موسیقی
طراحی سایت فروشگاه آنلاین موسیقی

طراحی سایت فروشگاه آنلاین موسیقی برای اهداف مختلفی ازجمله: معرفی و تبلیغ موسیقی نوازندگان، فروش محصولات موسیقی و ارائه آموزش‌های مرتبط و ... انجام می‌شود.

طراحی سایت ساعت فروشی
طراحی سایت ساعت فروشی

سایت به کسب‌وکارها این‌ امکان را می‌دهد تا به طیف گسترده‌تری از مشتریان دسترسی پیدا کنند تا محصولاتشان را به صورت آنلاین و در هرزمان به فروش برسانند.

تجربه کاربری (UX) در وب‌سایت‌های فروشگاهی
تجربه کاربری (UX) در وب‌سایت‌های فروشگاهی

تجربه کاربری (UX) در وب‌سایت‌های فروشگاهی اهمیت زیادی دارد و تأثیر مستقیمی بر موفقیت کسب و کارهای آنلاین دارد.

گلکسی واچ FE در آستانه ورود به بازار
گلکسی واچ FE در آستانه ورود به بازار

سامسونگ به ‌زودی ساعت هوشمند مقرون‌به‌صرفه جدیدی به نام گلکسی واچ FE معرفی خواهد کرد.

پردازنده‌های اسنپدراگون در انتظار عرضه
پردازنده‌های اسنپدراگون در انتظار عرضه

نسل دوم و سوم پردازنده‌های اسنپدراگون X کوالکام به‌ترتیب در 2025 و 2027 عرضه خواهند شد.

انواع تولید محتوا برای سایت‌های دندانپزشکی
انواع تولید محتوا برای سایت‌های دندانپزشکی

سایت‌های دندانپزشکی برای رونق کسب‌وکارشان در فضای آنلاین به محتوای باکیفیت نیاز دارند. محتوایی که مخاطب را جذب کند و به سوالاتش پاسخ دهد.

خداحافظی هوآوی با اندروید
خداحافظی هوآوی با اندروید

پشتیبانی از اپ‌های اندرویدی احتمالاً در سیستم عامل هواوی متوقف خواهد شد.

طراحی سایت لوازم خانگی در شهریار
طراحی سایت لوازم خانگی در شهریار

با گسترش اینترنت و تمایل به خرید آنلاین، فرصت تجاری ایده‌آلی برای کسب‌وکارها در راستای ورود به این دنیا فراهم شده است.

معرفی کنسول دستی ROG Ally X ایسوس
معرفی کنسول دستی ROG Ally X ایسوس

ایسوس اعلام کرد است که نسخه بعدی کنسول دستی را با نام ROG Ally X در تاریخ 13خرداد معرفی خواهد کرد.

مزایای طراحی سایت فروشگاه آنلاین
مزایای طراحی سایت فروشگاه آنلاین

افتتاح فروشگاه آنلاین، راهی مدرن برای افزایش فروش، رشد کسب‌وکار و ارائه تجربه‌ای بهتر به مشتریان است.

شبیه سازی DNA با هوش مصنوعی Deep Mind
شبیه سازی DNA با هوش مصنوعی Deep Mind

نسخه سوم مدل انتشاری هوش مصنوعی DeepMind می‌تواند ابزاری بالقوه برای درمان بیماری‌های و ساخت واکسن‌های جدید باشد.

ارتباط هوش مصنوعی و دیجیتال مارکتینگ
ارتباط هوش مصنوعی و دیجیتال مارکتینگ

هوش مصنوعی با قدرت شگفت‌انگیزش در تحلیل داده‌ها و الگوریتم‌های پیچیده، دریچه‌ای نو به سوی بازاریابی دیجیتال گشوده و امکاناتی فراتر از تصورات را برای بازاریابان فراهم کرده است.

مقالات مرتبط
طراحی احتمالی آیفون 16
طراحی احتمالی آیفون 16

منبعی آگاه در شبکه اجتماعی ایکس، عکسی جدید از آیفون را منتشر کرده است.

طراحی سایت فروشگاه آنلاین موسیقی
طراحی سایت فروشگاه آنلاین موسیقی

طراحی سایت فروشگاه آنلاین موسیقی برای اهداف مختلفی ازجمله: معرفی و تبلیغ موسیقی نوازندگان، فروش محصولات موسیقی و ارائه آموزش‌های مرتبط و ... انجام می‌شود.

طراحی سایت ساعت فروشی
طراحی سایت ساعت فروشی

سایت به کسب‌وکارها این‌ امکان را می‌دهد تا به طیف گسترده‌تری از مشتریان دسترسی پیدا کنند تا محصولاتشان را به صورت آنلاین و در هرزمان به فروش برسانند.


وب ‌پارسه

ما به‌عنوان یکی از تخصصی‌ترین گروه‌های طراحی سایت و برنامه نویسی سایت، خدمات گسترده‌ای در این زمینه را ارائه می‌نماییم.

تهران، میدان فاطمی، ساختمان چهلستون، طبقه 10، واحد 1002

شهریار، باغستان، بلوار ولیعصر (عج)، نبش لاله دوم، پلاک ۱۲۷، واحد ۴

۰۹۱۹-۰۹۷۳۴۴۶
۰۲۱-۶۵۲۳۹۷۴۷