معرفی بهترین مرورگرهای ویندوز در سال 2023

پنج شنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۲

معرفی بهترین مرورگرهای ویندوز در سال 2023

امروزه حجم زیادی از فعالیت‌های روزمره ما در اینترنت از طریق مرورگرها انجام می‌شود و همین موضوع اهمیت انتخاب یک مرورگر ایده‌آل را افزایش می‌دهد اما سوالی که در این میان مطرح می‌شود این است که آیا ما از بهترین مرورگر ویندوز استفاده می‌کنیم؟

بهترین مرورگرهای ویندوز نه‌تنها باید جستجو در فضای آنلاین را سریع و آسان نمایند بلکه باید توانایی کنترل امنیت و حریم شخصی را نیز داشته باشند. شاید برخی از بهترین مرورگرهای ویندوز، گزینه‌های بیشتری برای شخصی‌سازی و سفارشی‌سازی را در اختیارتان بگذارند، تعداد دیگری از مرورگرها، منابع بیشتری از سیستم اشغال کنند و در عین حال مرورگرهای سبکی وجود داشته باشند که به‌صورت بهینه‌تری از منابع سیستم استفاده می‌کنند.

همچنین تمرکز برخی دیگر از مرورگرهای ویندوز بر روی حفظ حریم شخصی و مخفی کردن هویت دیجیتالی کاربر است که با استفاده از ابزارهای امنیتی فراوان، علاوه بر محافظت در برابر بدافزارها، مانع شناسایی و ردیابی کاربر توسط شرکت‌ها می‌شوند.

با توجه به اهمیت فراوان مرورگرها در دنیای امروز و فراگیر شدن دورکاری و انتقال بین مشاغل، کاربرد مرورگرها ‌شکل هدفمندتری گرفته است. بنابراین، توسعه‌دهندگان آن همواره تلاش کرده‌اند تا بر اساس نیاز کاربران پیش بروند و قابلیت‌هایی را طراحی نمایند که ویژگی‌های خلاقانه‌ای در راستای نیاز کاربران به آن‌ها ارائه دهند. با این حال در این مقاله سعی کردیم تا بهترین مرورگروها را به شما معرفی نمائیم. هر چند گزینه‌هایی که در این مقاله معرفی می‌شوند، تنها گزینه‌های موجود نیستند و ممکن است کاربری به دلایل شخصی از مرورگر خاصی استفاده نماید و به نام‌های شناخته‌شده در این زمینه توجهی نکند.

مرورگرهایی که در این مقاله معرفی خواهند شد، از جهات متفاوتی همچون: رابط کاربری، امنیت، سرعت، میزان اشغال منابع سیستم، امکان دسترسی در سیستم‌عامل‌های مختلف برای حفظ یکپارچگی بیشتر کاربری، راحتی استفاده از مرورگر، امکان سفارشی‌سازی و سازگاری با هوش مصنوعی مقایسه شده‌اند. در ادامه مقاله به معرفی بهترین مرورگرهای ویندوز در سال 2023 می‌پردازیم:

 

1. مرورگر مایکروسافت اِج:

مرورگر مایکروسافت اِج
مرورگر مایکروسافت اِج

 

برای کسانی که به ابزارهای حریم خصوصی شفاف نیاز دارند، مرورگر مایکروسافت اِج بهترین انتخاب است. این مرورگر اکنون با ادغام هوش مصنوعی می‌تواند به یکی از بهترین دستیارها نیز تبدیل شود و در حال‌حاضر به‌عنوان مرورگر پیش‌فرض ویندوز 11 شناخته می‌شود. متأسفانه کاربرانی با کامپیوترهای قدیمی که پردازنده‌های ضعیف‌تر از یک گیگاهرتز دارند، فرصت استفاده از این مرورگر را نخواهند داشت.

شرکت مایکروسافت، این مرورگر را به‌گونه‌ای طراحی کرده تا اکثر کاربران به‌صورت خودجوش از آن به‌عنوان مرورگر پیش‌فرض استفاده کنند. سرعت بالا، حریم خصوصی شفاف و امکان ذخیره وب‌سایت‌ها به‌عنوان اپلیکیشن، برخی از دلایل قرار گرفتن این مرورگر در صدر رتبه‌بندی بهترین مرورگرهای سال 2023 می‌باشد.

نسخۀ کرومیوم مایکروسافت اِج در مقایسه با نمونه قبلی، بسیار سریع‌تر است و شامل ویژگی‌های کاربردی مانند: خوانش متن، امکان انتقال ویدئو به دستگاه‌های کروم‌کست، صفحه آغازین مشابه با مرورگر اُپرا و افزونه‌های مفیدی همچون: مدیریت رمز عبور، مسدودساز تبلیغات و ... می‌باشد. علاوه بر این، با استفاده از این مرورگر می‌توان صفحات وب‌سایت‌ها را به‌عنوان یک اپلیکیشن ذخیره کرد و بعداً به‌عنوان برنامه‌ای مستقل و بدون راه‌اندازی مرورگر اجرا نمود.

گزینه‌های شخصی‌سازی به‌وفور در این مرورگر یافت می‌شود و شفاف‌سازی تنظیمات گیج‌کننده، صفحه مربوط به سرویس‌ها و حریم شخصی را به گل سرسبد قابلیت‌های این مرورگر تبدیل کرده است. همچنین صفحه مجوز‌های سایت (Site Permissions)، کنترل دقیقی بر روی کارهایی که سایت‌های خاص قادر به انجام آن هستند، در اختیار کاربران قرار می‌دهد که فرآیندهای مربوط به پاپ‌آپ‌ها، مسدودسازی تبلیغات، دسترسی دستگاه‌های MIDI و پخش خودکار رسانه‌های مختلف را پوشش می‌دهد.

ساختار این مرورگر شباهت بسیار زیادی به کروم دارد اما در سرعت و صرفه‌جویی بسیار بهتر از کروم عمل می‌کند. ضمن این‌که گزینه‌های سفارشی‌سازی و شخصی‌سازی گسترده‌ای ارائه می‌دهد و یکپارچگی آن با هوش مصنوعی ChatGPT، امکان جستجوی خلاصه‌تر و گفتگو با چت‌بات را برای کاربر فراهم می‌نماید.

 

2. مرورگر موزیلا فایرفاکس:

مرورگر موزیلا فایرفاکس
مرورگر موزیلا فایرفاکس

 

این مرورگر برای کاربران حرفه‌ای و حفاظت از حریم شخصی، ایده‌آل است و قابلیت نصب در سیستم‌عامل‌های مختلف را دارد. با وجود انعطاف‌پذیری بالا، فایرفاکس همچنان در همگام‌سازی در سیستم‌های مختلف، همانند کروم آسان نیست. این مرورگر نقش ابزار چندکارۀ اینترنت را ایفا می‌کند و می‌تواند در صورت انتشار آدرس ایمیل در نشت‌های بزرگ اطلاعاتی، به کاربر هشدار دهد، پاپ‌آپ‌های مزاحم را مسدود نماید و از ردیابی Fingerprinting جلوگیری کند.

امکان پخش ویدئوی تصویر‌درتصویر در نسخه سیستم‌عامل مک، باعث شده تا فایرفاکس به یکی از بهترین مرورگرهای ویندوز در زمینه پخش ویدئوی آنلاین بدل شود. همچنین این مرورگر همانند گذشته قابلیت سفارشی‌سازی عمیقی دارد و علاوه بر ظاهر، می‌توانید با اضافه کردن افزونه‌ها و پلاگین‌های مختلف آن را مطابق میلتان بهینه کنید.

معایب فایرفاکس شامل: سرعت کم نسبت به سایر مرورگرها و اشغال حجم زیادی از حافظه رم می‌باشد که ممکن است باعث دوری عده‌ای از کاربران شود. همچنین در نتیجه فقدان تیم‌های داخلی، به تضمین کیفیت بیشتر توجه شد زیرا بیشتر فرآیندهای تضمین کیفیت موزیلا در آن زمان برون‌سپاری می‌شد و در اوایل سال ۲۰۲۰ میلادی (۱۳۹۹ خورشیدی) دسته‌ای از گروه‌های اصلی تضمین کیفیت، در دوره‌ای از تعدیل انبوه نیرو اخراج شدند و توسعه‌دهندگان یکی از بهترین مروگرهای ویندوز را دچار مشکلات بیشتر کردند.

بنابراین، امیدواریم پس ‌از گذشت این مدت، راه‌حل مناسبی برای فائق‌آمدن بر بحران تیم‌های تضمین کیفیت پیدا کرده باشند و در بحبوحۀ به‌کارگیری هوش مصنوعی در ابعاد مختلف فناوری، تیم توسعه‌دهندگان فایرفاکس از رقبا عقب نمانند.

3. مرورگر اُپرا:

مرورگر اُپرا
مرورگر اُپرا

 

مرورگر اُپرا از نظر جمع‌آوری محتوا با پروکسی داخلی، ویژگی‌های امنیتی فوق‌العاده، جذابیت رابط کاربری و طراحی ظاهری در میان بهترین مرورگرها قرار دارد اما با توجه به این‌که دیگر خبری از Opera Turbo نیست، نمی‌توان آن را سریع‌ترین مرورگر ویندوز نامید.

این مرورگر از همان لحظه‌ای که آن را برای اولین بار اجرا می‌کنید، راهش را از سایر مرورگرهای ویندوز جدا می‌نماید و صفحه اولیه آن، امکاناتی مانند: فعال کردن مسدودکننده تبلیغات درونی، استفاده از ابزار تغییر آی‌پی داخلی، استفاده از ولت‌کریپتوی مرورگر برای حساب و رمزارزهای شخصی، فعال کردن امکان ارسال و دریافت پیام درون مرورگر توسط نوار کناری و روشن یا خاموش کردن آسان حالت دارک‌مود را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

اگر اهل بازی‌های ویدئویی هستید، به جای اُپرا از مرورگر Opera GX را امتحان کنید زیرا به‌طور اختصاصی برای گیمرها طراحی شده و به‌صورت یکپارچه از توییچ و Razer Chroma پشتیبانی می‌کند. از آن‌جایی که این مرورگر مبتنی بر کرومیوم است، عملکرد سریعی دارد و امکان نصب افزونه از کتابخانه کروم را نیز فراهم می‌کند.

 ایده جالبی نظیر Flow نیز برای افرادی طراحی شده که دوست دارند مطالب زیادی را برای مراجعه بعدی ذخیره نمایند. بنابراین، اگر دائماً لینک‌های جالب را برای خودتان ایمیل می‌کنید، با کمک این قابلیت می‌توانید به‌آسانی اشتراک‌گذاری محتوا از مرورگر اپرا در گوشی هوشمندتان به مرورگر اپرای کامپیوتر شخصی یا لپ‌تاپ یا بالعکس را انجام دهید.

بروزرسانی R5 اخیر مرورگر اُپرا باعث ایجاد طراحی بهتر و اضافه شدن اپلیکیشن‌های یکپارچه بیشتری مانند: واتساپ و مسنجر فیسبوک شده و این شرکت تمام تلاشش را به‌کار گرفته تا اطمینان حاصل کند مرورگری در اختیار کاربران قرار می‌دهد که نیاز کاربران بیشتری را برآورده کند و همه‌کاره باشد. همچنین شرکت اُپرا به‌تازگی با آوردن مرورگر به کروم‌بوک‌های گوگل، دست دانشجویان را برای انتخاب باز گذاشته است.

یکی از ویژگی‌های این مرورگر که همواره بیش از سایر قابلیت‌های پرشمار اُپرا توجهات را جلب می‌کرد، Opera Turbo بود که دیگر در نسخه دسکتاپ این مرورگر در دسترس نیست. این قابلیت، داده‌های صفحات وب در سطح اینترنت را فشرده می‌کرد تا بارگذاری صفحات سریع‌تر انجام شود و برای مناطقی که اینترنت ضعیفی دارند، بسیار مفید بود. متأسفانه این ویژگی اکنون تنها در نسخه موبایل مرورگر اُپرا در دسترس است. البته حالت ذخیره باتری همچنان وجود دارد که باعث می‌شود کاربران در زمان پایین بودن سرعت دانلود، نگران اتمام باتری لپ‌تاپ نباشند.

مرورگر اُپرا طی سالیان اخیر با سرعت زیادی بهبود یافته و با توجه به تمرکزش بر گسترش کاربران هدف مانند: گیمرها و دانشجویان، می‌تواند در سال 2023 با اقبال بیشتری مواجه شود. همچنین با ادغام هوش مصنوعی در مرورگر اُپرا، انتظار می‌رود که هر روز به قابلیت‌های این مرورگر افزوده شود و با سرعت بیشتری برای دستیابی به جایگاه برتر، گام بردارد.

4. مرورگر گوگل‌کروم:

مرورگر گوگل‌کروم
مرورگر گوگل‌کروم

 

کروم مرورگری با کاربرد همه‌جانبه برای تمام فصول است که با وجود سرعت خوب در عملکرد، امکان توسعه، استفاده بین سیستم‌عامل‌های مختلف و سازگاری با اکثر افزونه‌ها؛ به‌دلیل اشغال بیش‌از حد منابع سخت‌افزاری، نتوانست در رتبه‌ی بالاتری قرار بگیرد. ممکن است این مرورگر در سیستم‌های دارای سخت‌افزار ضعیف، سرعت به‌شدت کمی داشته باشد.
 

این مرورگر مجوعه وسیعی از افزونه‌ها است که همگام‌سازی کارآمدی میان سیستم‌های عامل مختلف دارد و ویژگی‌های جذابی مانند: پرکردن خودکار فرم‌ها و ابزار مفید را برای توسعه‌دهندگان وب ارائه می‌کند. همچنین هشدار نشت آدرس ایمیل، فراهم کردن DNS ایمن، مسدودسازی محتوای مخرب مانند: اسکریپت‌ها و تصاویر آلوده، فعال‌سازی آی‌پی WebXR برای AR و VR و قابلیت دارک‌مود از دیگر قابلیت‌های این مرورگر هستند.

این قابلیت‌ها همگی خوب هستند؛ اما گوگل‌کروم در بخش حفاظت از حریم شخصی از فایرفاکس شکست خورد و مرورگر اِج نیز تجربه کاربری بهتری نسبت به کروم ارائه می‌دهد. همچنین دیگر مرورگرها نیز این ترس را به‌همراه ندارند که مانند گوگل، نفوذ زیادی در زندگی مجازی ما کرده باشند.

5. مرورگر Vivaldi:

مرورگر Vivaldi
مرورگر Vivaldi

 

مرورگر Vivaldi که در سال 2016 میلادی منتشر شد، در حال‌حاضر بهترین مرورگر شخصی با تاکید مفرط بر حفظ حریم شخصی کاربر است که از محبوبیت بالایی در میان کاربران حامی حریم خصوصی برخوردار است. با وجود گزینه‌های فراوانی که ویوالدی برای شخصی‌سازی ارائه می‌دهد، بر حفظ حریم شخصی تمرکز دارد. ویژگی‌های رابط کاربری خلاقانه‌اش، مزیت رقابتی آن نسبت به سایر مرورگرها محسوب می‌شود و پشتیبانی از افزونه‌های کروم، ویوالدی را تبدیل به انتخاب فوق‌العاده‌ای برای کاربران می‌نماید.

این مرورگر توسط توسعه‌دهندگان سابق اُپرا طراحی شده و به همین دلیل است که همانند اُپرا قابلیت‌هایی دارد که آن را از سایر مرورگرها متمایز می‌کند. ویوالدی تماما وقف هدف سفارشی‌سازی شده و کاربر می‌تواند از طریق وب‌گردی تا چگونگی ظاهر رابط کاربری، تقریبا همۀ بخش‌های آن را تغییر دهد.

در این مرورگر می‌توان سایت‌ها را در نوار کناری سنجاق کرد، نوارابزار را در جای دلخواه گذاشت، ترکیب رنگ‌ها و فونت‌ها را با سلیقه شخصی انتخاب کرد، پنل یادداشت در اختیار داشت، جستجو را سفارشی‌سازی نمود و بسیاری از قابلیت‌های دیگر را در دسترس داشت. 

امکان نمایش نمودار از تاریخچه نیز جزء قابلیت‌های جالب ویوالدی محسوب می‌شود که توانایی نمایش میزان زمان گشت‌وگذار کاربران در وب‌سایت‌ها را دارد. در واقع، ویوالدی برای کاربرانی که دقیقا می‌دانند دنبال چه چیزی هستند و می‌دانند که می‌خواهند مرورگرشان چگونه کار کند، حکم بهترین مرورگر ویندوز را دارد.

 

جمع‌بندی:

انتخاب بهترین مرورگر، با توجه به نیازهای هر فرد متفاوت است. به‌عنوان مثال: شاید انتخاب مرورگرهای Brave و Tor که نامشان در فهرست این مقاله گنجانده نشده بود، بهترین گزینه برای کاربری باشد که دغدغه حریم شخصی و ردیابی دارد یا اگر کاربری به‌دنبال شخصی‌سازی و سفارشی‌سازی باشد، ممکن است به سمت استفاده از مرورگرهای متن‌باز برود.

لازم به ذکر است که در انتخاب بهترین مرورگرهای ویندوز سال 2023 این مقاله، کمتر به آمار و ارقام توجه شده است، در غیر این صورت گوگل کروم با 65.8 درصد کاربران دسکتاپ (نه فقط ویندوز) در صدر قرار می‌گرفت و مایکروسافت اِج با 11.2 درصد، سافاری با 10.91 درصد، فایرفاکس با 6.48 درصد، اُپرا با 3.17 درصد و اینترنت اکسپلورر با 0.64 درصد در جایگاه‌های بعدی می‌ایستادند.



تگ‌ها: مرورگر بهترین مرورگرها مرورگر ویندوز
آخرین مطالب
طراحی احتمالی آیفون 16
طراحی احتمالی آیفون 16

منبعی آگاه در شبکه اجتماعی ایکس، عکسی جدید از آیفون را منتشر کرده است.

طراحی سایت فروشگاه آنلاین موسیقی
طراحی سایت فروشگاه آنلاین موسیقی

طراحی سایت فروشگاه آنلاین موسیقی برای اهداف مختلفی ازجمله: معرفی و تبلیغ موسیقی نوازندگان، فروش محصولات موسیقی و ارائه آموزش‌های مرتبط و ... انجام می‌شود.

طراحی سایت ساعت فروشی
طراحی سایت ساعت فروشی

سایت به کسب‌وکارها این‌ امکان را می‌دهد تا به طیف گسترده‌تری از مشتریان دسترسی پیدا کنند تا محصولاتشان را به صورت آنلاین و در هرزمان به فروش برسانند.

تجربه کاربری (UX) در وب‌سایت‌های فروشگاهی
تجربه کاربری (UX) در وب‌سایت‌های فروشگاهی

تجربه کاربری (UX) در وب‌سایت‌های فروشگاهی اهمیت زیادی دارد و تأثیر مستقیمی بر موفقیت کسب و کارهای آنلاین دارد.

گلکسی واچ FE در آستانه ورود به بازار
گلکسی واچ FE در آستانه ورود به بازار

سامسونگ به ‌زودی ساعت هوشمند مقرون‌به‌صرفه جدیدی به نام گلکسی واچ FE معرفی خواهد کرد.

پردازنده‌های اسنپدراگون در انتظار عرضه
پردازنده‌های اسنپدراگون در انتظار عرضه

نسل دوم و سوم پردازنده‌های اسنپدراگون X کوالکام به‌ترتیب در 2025 و 2027 عرضه خواهند شد.

انواع تولید محتوا برای سایت‌های دندانپزشکی
انواع تولید محتوا برای سایت‌های دندانپزشکی

سایت‌های دندانپزشکی برای رونق کسب‌وکارشان در فضای آنلاین به محتوای باکیفیت نیاز دارند. محتوایی که مخاطب را جذب کند و به سوالاتش پاسخ دهد.

خداحافظی هوآوی با اندروید
خداحافظی هوآوی با اندروید

پشتیبانی از اپ‌های اندرویدی احتمالاً در سیستم عامل هواوی متوقف خواهد شد.

طراحی سایت لوازم خانگی در شهریار
طراحی سایت لوازم خانگی در شهریار

با گسترش اینترنت و تمایل به خرید آنلاین، فرصت تجاری ایده‌آلی برای کسب‌وکارها در راستای ورود به این دنیا فراهم شده است.

معرفی کنسول دستی ROG Ally X ایسوس
معرفی کنسول دستی ROG Ally X ایسوس

ایسوس اعلام کرد است که نسخه بعدی کنسول دستی را با نام ROG Ally X در تاریخ 13خرداد معرفی خواهد کرد.

مزایای طراحی سایت فروشگاه آنلاین
مزایای طراحی سایت فروشگاه آنلاین

افتتاح فروشگاه آنلاین، راهی مدرن برای افزایش فروش، رشد کسب‌وکار و ارائه تجربه‌ای بهتر به مشتریان است.

شبیه سازی DNA با هوش مصنوعی Deep Mind
شبیه سازی DNA با هوش مصنوعی Deep Mind

نسخه سوم مدل انتشاری هوش مصنوعی DeepMind می‌تواند ابزاری بالقوه برای درمان بیماری‌های و ساخت واکسن‌های جدید باشد.

ارتباط هوش مصنوعی و دیجیتال مارکتینگ
ارتباط هوش مصنوعی و دیجیتال مارکتینگ

هوش مصنوعی با قدرت شگفت‌انگیزش در تحلیل داده‌ها و الگوریتم‌های پیچیده، دریچه‌ای نو به سوی بازاریابی دیجیتال گشوده و امکاناتی فراتر از تصورات را برای بازاریابان فراهم کرده است.

مقالات مرتبط
طراحی احتمالی آیفون 16
طراحی احتمالی آیفون 16

منبعی آگاه در شبکه اجتماعی ایکس، عکسی جدید از آیفون را منتشر کرده است.

طراحی سایت فروشگاه آنلاین موسیقی
طراحی سایت فروشگاه آنلاین موسیقی

طراحی سایت فروشگاه آنلاین موسیقی برای اهداف مختلفی ازجمله: معرفی و تبلیغ موسیقی نوازندگان، فروش محصولات موسیقی و ارائه آموزش‌های مرتبط و ... انجام می‌شود.

طراحی سایت ساعت فروشی
طراحی سایت ساعت فروشی

سایت به کسب‌وکارها این‌ امکان را می‌دهد تا به طیف گسترده‌تری از مشتریان دسترسی پیدا کنند تا محصولاتشان را به صورت آنلاین و در هرزمان به فروش برسانند.


وب ‌پارسه

ما به‌عنوان یکی از تخصصی‌ترین گروه‌های طراحی سایت و برنامه نویسی سایت، خدمات گسترده‌ای در این زمینه را ارائه می‌نماییم.

تهران، میدان فاطمی، ساختمان چهلستون، طبقه 10، واحد 1002

شهریار، باغستان، بلوار ولیعصر (عج)، نبش لاله دوم، پلاک ۱۲۷، واحد ۴

۰۹۱۹-۰۹۷۳۴۴۶
۰۲۱-۶۵۲۳۹۷۴۷