اینترنت اشیا چیست و چه کاربردهایی دارد؟

یکشنبه ۱۱ تیر 1402

اینترنت اشیا چیست و چه کاربردهایی دارد؟

اینترنت اشیاء یا IoT یکی از پیشرفت‌های بزرگ در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات است که به‌عنوان یکی از عوامل اصلی تحولات صنعت و ارتباطات هوشمند شناخته می‌شود.

مهم‌ترین کاربرد اینترنت اشیا در زندگی امروز

اینترنت اشیا (Internet of Things) اصطلاحی است که به ارتباط اشیا به یکدیگر و به انسان از طریق اینترنت اشاره دارد. کاربرد اینترنت اشیا گسترده است و برای ساده‌سازی، بهبود عملکرد، انجام کارها به‌صورت خودکار و کنترل فرایندهای مخلتف استفاده می‌شود. اینترنت اشیاء به زبان ساده یعنی ارتباط حس‌گرها و دستگاه‌ها با شبکه اینترنت که از طریق این ارتباط و تعامل بین لوازم متصل به شبکه و کاربران دارای دسترسی مجاز به این شبکه، امکان مشاهده و کنترل لوازم متصل به شبکه برای کاربران آن فراهم می‌شود. شرکت‌هایی مانند: گوگل، اپل، سامسونگ و سایر شرکت‌ها، از اینترنت اشیا استفاده می‌کنند.

کاربرد اینترنت اشیا
کاربرد اینترنت اشیا

 

کاربرد اینترنت اشیا در حیطه سلامتی

استفاده از ابزارهای پوشیدنی یا حسگرهای متصل به بیماران، به پزشکان این امکان را می‌دهد که بتوانند وضعیت بیمار را در خارج از بیمارستان و در زمان واقعی نظارت کنند. اینترنت اشیا از طریق نظارت مداوم بر معیارهای خاص و هشدارهای خودکار علائم حیاتی آن‌ها را کنترل می‌کند. و به بهبود مراقبت از بیماران و پیشگیری از حوادث مرگبار در بیماران پرخطر کمک می‌کند.

اتصال سنسورها به بیمار در خانه به پزشکان این امکان را می‌دهد تا از بیماران از راه دور نظارت کنند. ناهنجاری مداوم پارامترها بلافاصله به پزشک هشدار می‌دهد و اقدام پیشگیرانه ایجاد می‌کند. پزشکان می‌توانند از این طریق برای نظارت بر بیماران در معرض خطر مانند: افراد مسن و کسانی که از بیماری‌های مزمن رنج می‌برند استفاده کنند. یکی دیگر از کاربرد اینترنت اشیا این است که از طریق آن می‌توان سوابق پزشکی و دسترسی بیمار را ساده‌‌سازی کرد و داده‌ها را با سرعت بسیار زیاد در سراسر بخش‌ها در دسترس قرار داد.

 

کاربرد اینترنت اشیا در محصولات کشاورزی

کیفیت خاک برای تولید محصولات مرغوب حیاتی است. اینترنت اشیا به کشاورزان امکان دسترسی به اطلاعات دقیق و ارزشمند از خاک را می‌دهد. از طریق حسگرهای اینترنت اشیا، می‌توان مقدار قابل‌توجهی از داده‌ها را در خصوص وضعیت خاک به دست آورد. اطلاعاتی مانند: سطح اسیدیته، وجود برخی مواد مغذی، دما و بسیاری از خصوصیات شیمیایی دیگر، که به کشاورزان کمک می‌کند تا میزان آبیاری را کنترل کنند. مصرف آب را بهینه‌تر کنند و بهترین زمان برای شروع کاشت را مشخص کنند و حتی وجود بیماری‌ها را کشف کنند.

آبیاری هوشمند یکی از کاربرد اینترنت اشیا برای تنظیم و استفاده کارآمد از آب برای کشاورزی است. سیستم اینترنت اشیا تنها زمانی جریان آب را شروع می‌کند که خاک به سطح خشکی خاصی برسد. همچنین پس از رسیدن به سطح معینی از رطوبت، کار را متوقف می‌کند. این امر باعث کاهش هدر رفت آب ناشی از خطاهای انسانی می‌شود.

کاربرد اینترنت اشیا
کاربرد اینترنت اشیا

 

کاربرد اینترنت اشیا در هتل داری

استفاده از اینترنت اشیا در صنعت هتلداری پیشرفت‌های جالبی در کیفیت ارائه خدمات به مسافران دارد. با اجرای کلیدهای الکترونیکی که مستقیماً به دستگاه‌های تلفن همراه هر مهمان ارسال می‌شود، امکان خودکارسازی تعاملات مختلف وجود دارد.

ازاین‌رو، موقعیت مکانی میهمانان، ارسال پیشنهادها یا اطلاعات مربوط به فعالیت‌های محبوب و خاص، انجام سفارشات به اتاق یا سرویس اتاق، شارژ خودکار حساب در اتاق یا درخواست لوازم بهداشتی شخصی، فعالیت‌هایی هستند که می‌توانند به‌راحتی از طریق برنامه‌های کاربردی یکپارچه با استفاده از فناوری اینترنت اشیا مدیریت شود. با استفاده از کلیدهای الکترونیکی، فرآیند چک‌ اوت خودکار می‌شود و اطلاعات مربوط به اتاق‌ها را بلافاصله در دسترس قرار می‌دهد.

 

شبکه هوشمند و صرفه‌جویی در انرژی با اینترنت اشیا

استفاده تدریجی از کنتورهای هوشمند انرژی یا کنتورهای مجهز به سنسور و نصب حسگرها در نقاط استراتژیک مختلف که از کارخانه‌های تولید به نقاط مختلف توزیع می‌رود، امکان نظارت و کنترل بهتر شبکه برق را فراهم می‌کند. با برقراری ارتباط دو طرفه بین شرکت ارائه‌دهنده خدمات و کاربر نهایی می‌توان اطلاعات بسیار باارزشی را برای تشخیص عیوب، تصمیم‌گیری و تعمیر آن به‌دست آورد. همچنین امکان ارائه اطلاعات ارزشمند به کاربر نهایی در موضوع الگوهای مصرف و بهترین راه‌های کاهش یا تنظیم مصرف انرژی را فراهم می‌کند.

 

مدیریت تعمیر و نگهداری

یکی از حوزه‌هایی که کاربرد فناوری اینترنت اشیا در آن بسیار گسترده است، مدیریت تعمیر و نگهداری است. از طریق ترکیب سنسورها و نرم‌افزارهای تخصصی در مدیریت نگهداری CMMS/EAM، ابزاری چندمنظوره به‌دست می‌آید که استفاده از آن می‌تواند در رشته‌ها و شیوه‌های متعددی باهدف افزایش عمر مفید دارایی‌های فیزیکی و درعین‌حال تضمین قابلیت اطمینان دارایی‌ها اعمال شود.

کاربرد اینترنت اشیا
کاربرد اینترنت اشیا
 

هوشمندسازی خانه‌ها با اینترنت اشیا

یکپارچه‌سازی خانه‌های هوشمند، مهم‌ترین کاربرد اینترنت اشیا است. یک خانه هوشمند از حسگرها برای کنترل و حفظ روشنایی، مدیریت منابع و سیستم‌های امنیتی استفاده می‌کند. خانه هوشمند یک نسخه کوچک‌تر و مستقل از یک شهر هوشمند است. نمونه‌ای از سیستم خانه‌های هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا، جارویس مارک زاکربرگ است. سیستم خانه هوشمند زاکربرگ از پردازش زبان طبیعی برای پردازش متنی دستورات صوتی استفاده می‌کند. او سوئیچ‌های اینترنتی دارد تا وسایلی را که به آن‌ها وصل شده‌اند کار کنند. سیستم امنیتی او از تشخیص چهره برای آگاه کردن خانواده از هویت بازدیدکنندگانشان استفاده می‌کند.

 

شهرهای هوشمند با استفاده از اینترنت اشیا

شهرهایی که از حسگرها و فناوری سلولی یا بی‌سیم استفاده می‌کنند. جنبه‌های مختلفی وجود دارد که در آن‌ها می‌توان اینترنت اشیا را در عملکرد یک شهر گنجاند:
 

مدیریت ترافیک:
حسگرها در جاده‌ها و علائم ترافیکی داده‌ها را به سیستم‌های اینترنت اشیا ارسال می‌کنند. این داده‌ها که در طول زمان انباشته شده‎اند، به مقامات اجازه می‌دهند تا الگوهای ترافیک و ساعات اوج مصرف را تجزیه‌وتحلیل کنند. مسافران می‌توانند از این اطلاعات برای تشخیص مناطق شلوغ و مسیرهای جایگزین استفاده کنند.

پایش آلودگی:
یکی از مشکلات مهم که هر کشور در جهان با آن مواجه است آلودگی هوا است. با سنسورهای موجود، می‌توان به‌راحتی پارامترهایی مانند: دما، سطح CO2، دود و رطوبت را اندازه‌گیری کرد. شهرهای هوشمند از این روش برای جمع‌آوری داده‌ها در موضوع کیفیت هوا، توسعه روش‌های کاهش آلودگی هوا استفاده می‌کنند.

مدیریت منابع:
بزرگ‌ترین عوامل در تصمیم‌گیری در بخش زیست پذیری یک شهر مدیریت زباله، آب و برق است. با مدیریت آب، سنسورها به‌صورت داخلی یا خارجی به کنتورهای آب متصل می‌شوند. این حسگرها اطلاعاتی را برای درک الگوهای مصرف ارائه می‌دهند. آن‌ها عیب‌ها در حین انجام کار را تشخیص می‌دهند و به‌طور خودکار اقدام لازم را آغاز می‌کنند.

راه‌حل‌های پارکینگ:
مشکلات پارک، اگرچه ناچیز به‌نظر می‌رسند، نقش مهمی در مدیریت ترافیک دارند. راه‌حل‌های پارک هوشمند اطلاعات را با سرعت‌بالا و فضاهای خالی موجود در اختیار رانندگان قرار می‌دهند.

مدیریت زیرساخت:
زیرساخت‌های عمومی مانند: چراغ‌های خیابانی، جاده‌ها، پارک‌ها و خطوط گازرسانی هزینه زیادی برای نگهداری دارند. انجام تعمیرات در هر یک از این موارد باعث اختلال در عملکرد روزمره می‌شود. سیستم‌های نگهداری و نظارت مبتنی بر اینترنت اشیا هنگام تجزیه‌وتحلیل الگوها به دنبال نشانه‌های ساییدگی و پارگی هستند. این رویکرد پیشگیرانه می‌تواند در هزینه‌های یک شهر صرفه‌جویی زیادی کند.

مدیریت بحران:
از اینترنت اشیا می‌توان برای اتصال مناطق مستعد بحران به یک سیستم اطلاع‌رسانی استفاده کرد. برای مثال: آتش‌سوزی جنگلی را می‌توان قبل از اینکه خارج از کنترل شود شناسایی و مهار کرد.

کاربرد اینترنت اشیا
کاربرد اینترنت اشیا

 

 IoT شبکه‌ای از دستگاه‌ها می‌‎باشد که داده‌ها را از یک پلتفرم تغذیه می‌کند تا ارتباطات را به‌صورت کنترل خودکار امکان‌‎پذیر کند. اینترنت اشیا ماشین‌ها را به ماشین‌های دیگر و همچنین افراد متصل می‌کند. اینترنت اشیا در درجه اول شی فیزیکی را به دیجیتال متصل می‌کند. این ارتباط یکپارچه بین ماشین‌ها، انسان‌ها و داده‌ها به این معنی است که اینترنت اشیا فرآیندها را به‌صورت ساده بهبود می‌بخشد و خودکار می‌کند.

 



تگ‌ها: اینترنت اشیا کاربرد اینترنت اشیا شبکه هوشمند اشیا Internet of Things
آخرین مطالب
انواع تولید محتوا برای سایت‌های دندانپزشکی
انواع تولید محتوا برای سایت‌های دندانپزشکی

سایت‌های دندانپزشکی برای رونق کسب‌وکارشان در فضای آنلاین به محتوای باکیفیت نیاز دارند. محتوایی که مخاطب را جذب کند و به سوالاتش پاسخ دهد.

خداحافظی هوآوی با اندروید
خداحافظی هوآوی با اندروید

پشتیبانی از اپ‌های اندرویدی احتمالاً در سیستم عامل هواوی متوقف خواهد شد.

طراحی سایت لوازم خانگی در شهریار
طراحی سایت لوازم خانگی در شهریار

با گسترش اینترنت و تمایل به خرید آنلاین، فرصت تجاری ایده‌آلی برای کسب‌وکارها در راستای ورود به این دنیا فراهم شده است.

معرفی کنسول دستی ROG Ally X ایسوس
معرفی کنسول دستی ROG Ally X ایسوس

ایسوس اعلام کرد است که نسخه بعدی کنسول دستی را با نام ROG Ally X در تاریخ 13خرداد معرفی خواهد کرد.

مزایای طراحی سایت فروشگاه آنلاین
مزایای طراحی سایت فروشگاه آنلاین

افتتاح فروشگاه آنلاین، راهی مدرن برای افزایش فروش، رشد کسب‌وکار و ارائه تجربه‌ای بهتر به مشتریان است.

شبیه سازی DNA با هوش مصنوعی Deep Mind
شبیه سازی DNA با هوش مصنوعی Deep Mind

نسخه سوم مدل انتشاری هوش مصنوعی DeepMind می‌تواند ابزاری بالقوه برای درمان بیماری‌های و ساخت واکسن‌های جدید باشد.

ارتباط هوش مصنوعی و دیجیتال مارکتینگ
ارتباط هوش مصنوعی و دیجیتال مارکتینگ

هوش مصنوعی با قدرت شگفت‌انگیزش در تحلیل داده‌ها و الگوریتم‌های پیچیده، دریچه‌ای نو به سوی بازاریابی دیجیتال گشوده و امکاناتی فراتر از تصورات را برای بازاریابان فراهم کرده است.

مشکل شارژر در آیپدهای جدید اپل
مشکل شارژر در آیپدهای جدید اپل

اپل برای کاربران بریتانیا و سایر کشورهای اروپایی، دیگر شارژر را در جعبه این آیپدهای جدید قرار نمی‌دهد.

طراحی سایت ابزار فروشی
طراحی سایت ابزار فروشی

وب‌سایت به‌عنوان فروشگاه آنلاین عمل کرده و به کسب‌وکارها این امکان را می‌دهد که محصولات یا خدماتشان را 24 ساعت شبانه‌روز و 7 روز هفته، به مشتریان عرضه کنند.

هوش مصنوعی Jump Ahead در دسترس کاربران یوتوب
هوش مصنوعی Jump Ahead در دسترس کاربران یوتوب

کاربران یوتوب پریمیوم می‌توانند از قابلیت مبتنی بر هوش مصنوعی «Jump Ahead» استفاده کنند.

نکات لازم برای  طراحی سایت جواهری
نکات لازم برای طراحی سایت جواهری

سایت‌ها حکم ویترین مجازی کسب‌وکارها را دارند و همچنین می‌توانند نقش تعیین‌کننده‌ای در جذب مشتریان، افزایش فروش و ارتقای برند ایفا کنند.

هوش مصنوعی Med-Gemini پیشرو در پزشکی
هوش مصنوعی Med-Gemini پیشرو در پزشکی

هوش مصنوعی در ماه‌های اخیر به سرعت در حال نفوذ به بخش مراقبت‌های بهداشتی و پزشکی است.

طراحی سایت مشاور املاک در شهریار
طراحی سایت مشاور املاک در شهریار

شهریار، با برخورداری از موقعیت جغرافیایی مناسب و امکانات رفاهی کامل به منطقه‌ای پر تقاضا برای مشاورین املاک تبدیل شده است.

مقالات مرتبط
انواع تولید محتوا برای سایت‌های دندانپزشکی
انواع تولید محتوا برای سایت‌های دندانپزشکی

سایت‌های دندانپزشکی برای رونق کسب‌وکارشان در فضای آنلاین به محتوای باکیفیت نیاز دارند. محتوایی که مخاطب را جذب کند و به سوالاتش پاسخ دهد.

خداحافظی هوآوی با اندروید
خداحافظی هوآوی با اندروید

پشتیبانی از اپ‌های اندرویدی احتمالاً در سیستم عامل هواوی متوقف خواهد شد.

طراحی سایت لوازم خانگی در شهریار
طراحی سایت لوازم خانگی در شهریار

با گسترش اینترنت و تمایل به خرید آنلاین، فرصت تجاری ایده‌آلی برای کسب‌وکارها در راستای ورود به این دنیا فراهم شده است.


وب ‌پارسه

ما به‌عنوان یکی از تخصصی‌ترین گروه‌های طراحی سایت و برنامه نویسی سایت، خدمات گسترده‌ای در این زمینه را ارائه می‌نماییم.

تهران، میدان فاطمی، ساختمان چهلستون، طبقه 10، واحد 1002

شهریار، باغستان، بلوار ولیعصر (عج)، نبش لاله دوم، پلاک ۱۲۷، واحد ۴

۰۹۱۹-۰۹۷۳۴۴۶
۰۲۱-۶۵۲۳۹۷۴۷